Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki (LGD) – Cel Ogólny II
Kategoria: Aktualności
Odsłony: 2004
Dodane przez:
Administrator
Opublikowano: środa, 26 czerwiec 2019
- Wzrost udziału społeczności lokalnej w życiu społecznym i kulturalnym na obszarze LGD.
Typy projektów, które będą realizowane w celu ogólnym drugim to:
- A) działania infrastrukturalne przyczyniające się do rewitalizacji społeczno-gospodarczej miejscowości wiejskich (Rewitalizacja) - w szczególności o dużej koncentracji negatywnych zjawisk społecznych - zmierzające do ożywienia społeczno-gospodarczego danego obszaru i poprawy warunków uczestnictwa osób zamieszkujących obszary problemowe w życiu społecznym i gospodarczym.
Koleje typy projektów w ramach celu ogólnego II będą realizowane w trybie grantowym:
- B) Działania na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w zakresie wdrożenia rozwiązań z obszaru aktywnej integracji o charakterze środowiskowym takich jak:
- i inne z obszaru aktywnej integracji o charakterze środowiskowym.
- C) Działania wspierające rozwiązania w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej z wykorzystaniem m.in.:
- lidera lub animatora aktywności lokalnej oraz obywatelskiej,
- inne rozwiązania w zakresie organizowania społeczności lokalnej
i animacji społecznej.
W okresie III/IV kwartał 2019 roku, LGD planuje ogłosić konkursy w ramach wskazanych typów projektu.
ZASADY OTRZYMANIA WSPARCIA W RAMACH TYPU PROJEKTU A (Rewitalizacja):
Beneficjentami mogą być:
- Jednostki samorządu terytorialnego,
- Związki jednostek samorządu terytorialnego,
- Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
- Samorządowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną (wniosek o dofinansowanie projektu w imieniu jednostek nieposiadających osobowości prawnej składa jednostka samorządu terytorialnego),
- Organizacje pozarządowe,
- Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych,
- Instytucje otoczenia biznesu,
- Partnerzy prywatni we współpracy z podmiotami publicznymi w przypadku projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego
Maksymalny poziom dofinansowania – 95%
Rewitalizacja społeczno-gospodarcza miejscowości wiejskich polegać będzie na:
- rozbudowie i nadbudowie budynków lub obiektów,
- modernizacji budynków lub obiektów,
- przebudowie budynków lub obiektów,
- adaptacji budynków lub obiektów,
- remoncie budynków lub obiektów oraz
- zagospodarowaniu przyległego otoczenia.
Dopuszcza się rozbudowę, nadbudowę budynku, przy czym dofinansowanie kosztów związanych z realizacją tego rodzaju działań będzie możliwe wyłącznie w odniesieniu do powierzchni rozbudowywanej, nadbudowywanej- nie większej niż 50% powierzchni całkowitej budynku istniejącego przed realizacją projektu. Przebudowa i modernizacja infrastruktury dróg lokalnych w celu poprawy dostępności do rewitalizacyjnego obszaru może być realizowana wyłącznie jako element projektu rewitalizacyjnego realizowanego w ramach osi priorytetowej 7.
ZASADY OTRZYMANIA WSPARCIA W RAMACH TYPU PROJEKTU B oraz C:
Kto może składać wniosek o powierzenie grantu: Wszystkie podmioty posiadające zdolność prawną z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie odrębnych przepisów).
Projekt może być skierowany do następującej grupy odbiorców:
- osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z obszaru LSR
-otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osoby pełniące funkcje opiekuńcze
Maksymalna wartość dofinansowania projektu objętego grantem - 95 %, przy założeniu, że kwota grantu wyniesie nie więcej niż 50 000,00 zł.
Klub młodzieżowy – odbiorcami wsparcia są dzieci i młodzież zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w wieku szkolnym tj. od6/7 lat do 18 roku życia (lub do zakończenia realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki) z zastrzeżeniem, iż osoby niepełnoletnie przyjmowane będą za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego.
Klub młodzieżowy w swojej działalności zakłada realizację następujących celów:
- wsparcie procesu edukacyjnego przez pomoc w nauce i przezwyciężanie trudności szkolnych;
- pomoc w odkryciu potencjału i predyspozycji zawodowych;
- wzmocnienie procesu integracji ze społeczeństwem;
- kształtowanie umiejętności w zakresie pełnienia ról społecznych, rozwój zdolności interpersonalnych i postaw prospołecznych
- wzmocnienie poczucia własnej wartości i dostarczenie pozytywnych wzorców zachowań;
- zapewnienie bezpiecznych form spędzania czasu wolnego, rozwój talentów i zainteresowań
W ramach klubu może być realizowany program rówieśniczy, który polega na organizowaniu liderów/doradców, którzy pomagają rówieśnikom w różnych sferach ich funkcjonowania, m.in.:
- edukacyjnej
-działania o charakterze socjoterapeutycznym (promowanie pozytywnych wzorców zachowań, wspieranie kolegów w pokonywaniu trudności w relacjach z innymi)
- profilaktycznej – promowanie zdrowego stylu życia, przeciwdziałanie uzależnieniom podczas akcji profilaktycznych
- mediacyjnej – rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych w sytuacjach problemowych
Działania aktywnej integracji o charakterze środowiskowym, które mogą uzyskać wsparcie w ramach zakresu tematycznego - i inne z obszaru aktywnej integracji o charakterze środowiskowym to:
- organizowanie i finansowanie usług wspierających osoby niepełnosprawne, w tym koszty zatrudnienia tłumacza osoby głuchoniemej, przewodnika osoby niewidomej, asystenta osoby niepełnosprawnej
- organizowanie i finansowanie usług wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych, w tym kosztów zatrudnienia asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej (zgodnie z zapisami ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej)
- organizowanie i finansowanie metod pracy w środowisku rodzinnym
Działania wspierające rozwiązania w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej z wykorzystaniem :
- a) usług wzajemnościowych, samopomocowych mogą dotyczć:
i o wolontariacie oraz kosztów zatrudnienia osoby prowadzącej klub wolontariuszy,
- organizacji i finansowanie uczestnictwa w grupach samopomocowych, w tym kosztów zatrudnienia osoby
prowadzącej grupę.
- b) lidera lub animatora aktywności lokalnej oraz obywatelskiej mogą dotyczyć:
Animator/lider - jest to osoba przyczyniająca się do:
- ułatwienia kontaktów oraz lepszego poznania się mieszkańców;
- inicjowania powstawania grup obywatelskich;
- motywowania grup i środowisk do podejmowania aktywności ukierunkowanych na dobro wspólne;
- diagnozowanie potencjału lokalnego środowiska;
- wyszukiwanie i wspieranie liderów lokalnych;
- budowanie lokalnych koalicji;
- moderowanie sytuacji edukacyjnych w środowisku;
- pobudzanie energii potrzebnej do podjęcia i podtrzymania działania przez osobę/grupę;
- animowanie wśród mieszkańców dyskusji dotyczących ważnych aspektów życia codziennego.
- c) i inne rozwiązania w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej mogą dotyczyć:
i debat społecznych dla mieszkańców;
- organizowanie i inspirowanie udziału mieszkańców w imprezach i spotkaniach w szczególności o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, ekologicznym;
- inne działania o charakterze integracyjnym, wynikające np. z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o przeciwdziałaniu narkomanii.