Odsłony: 269
Dodane przez:
LGD Dorzecza Zgłowiączki
LGD Dorzecza Zgłowiączki
Opublikowano: poniedziałek, 28 październik 2024
W zakresie realizacji celu 2 – Wsparcie aktywizacji oraz nabywania kompetencji wśród mieszkańców obszaru LSR, Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki planuje realizację projektów grantowych.
Projekt grantowy jest operacją, w której LGD udziela grantów Grantobiorcom, którymi mogą być podmioty publiczne albo prywatne wybrane w drodze otwartego konkursu ogłoszonego przez LGD w ramach realizacji projektu grantowego.
Projekty grantowe będą realizowane w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 ze środków EFS+ z zakresów dotyczących:
a) rozwijania umiejętności społecznych i obywatelskich, zwłaszcza uczniów i uczennic zagrożonych wypadnięciem z systemu szkolnego, poprzez utworzenie i wsparcie na rzecz tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych;
b) tworzenia Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE);
c) działań na rzecz integracji seniorów, pozwalające uchronić tę grupę społeczną przed izolacją i wykluczeniem społecznym poprzez:
- tworzenie i funkcjonowanie klubów seniora,
- zajęcia aktywizacyjne prowadzone przez uniwersytety trzeciego wieku,
- zajęcia aktywizacyjne w gospodarstwach opiekuńczych,
- uzupełniająco, w ramach klubów seniora oraz gospodarstw opiekuńczych poprzez inne działania mające na celu wsparcie i integrację osób starszych, uwzględniające udział rodziny i całego środowiska w tworzeniu lokalnych sieci integracji i samopomocy.
Jednym z pierwszych konkursów jaki planuje ogłosić LGD, to konkurs na nabór wniosków grantowych w zakresie tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych, których głównym zadaniem powinno być wspieranie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań dzieci i młodzieży poza edukacją formalną.
Powyższe wsparcie zostanie skierowane do dzieci i młodzieży uczącej się, w wieku od 6 do 24 lat z obszaru objętego lokalną strategią rozwoju. Za dzieci i młodzież uczące się należy rozumieć osoby posiadające status ucznia, tj. są uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej w trakcie roku szkolnego.
Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży powinno odbywać się w takich obszarach jak: rozwój fizyczny, rozwój intelektualny, nabywanie nowych umiejętności życiowych, rozwój społeczny, rozwój kreatywności, udział w kulturze i uwrażliwienie na sztukę, edukacja obywatelska, rozwój tożsamości lokalnej, edukacja w zakresie bezpieczeństwa.
Wymagana jest kompleksowość wsparcia, co oznacza realizację zajęć z co najmniej 3 wskazanych wyżej obszarów. Możliwa będzie również realizacja form towarzyszących, jak np.:
- wyjazdy na obozy czy spotkania integracyjne, np. wspólne świętowanie, występy;
- zajęcia o charakterze specjalistycznym i doraźna pomoc w rozwiązywaniu trudności i problemów dzieci i młodzieży (szkolnych, rodzinnych, psychologicznych).
Oferta zajęć specjalistycznych może obejmować takie formy wsparcia jak:
- spotkania z psychologiem,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Za organizację zajęć i prowadzenie klubu młodzieżowego odpowiada kierownik, który może pełnić równocześnie funkcję opiekuna. Pod opieką jednego opiekuna (wychowawcy, kierownika) może przebywać łącznie maksymalnie 20 uczestników klubu.
Klub powinien oferować elastyczną i zróżnicowaną ofertę zajęć, dopasowaną do zainteresowań, zdolności, predyspozycji, potrzeb i preferencji uczestników.
Warunkiem wsparcia jest dodatkowość, co oznacza, że środki EFS+ mają charakter dodatkowy w stosunku do działań już realizowanych przez kluby, podmioty (brak finansowania bieżącej działalności).
Maksymalna wartość grantu nie może przekroczyć kwoty 100 tys. zł natomiast minimalna wartość grantu wynosi 20 tys. zł. Maksymalny poziom dofinansowania UE w projekcie wynosi 95% zaś minimalny wkład własny beneficjenta wynosi 5%.